Z pozoru wydaje się, że możliwości nazwania firmy są właściwie nieograniczone. W dużej mierze rzeczywiście tak jest. Poza określoną liczbą zastrzeżonych nazw, z pozostałych możemy korzystać, nawet jeśli są już firmy, które tak się nazywają. Czy jednak warto pracować na czyjś sukces? Dowiedz się jak nazwać firmę?

Taka sama nazwa

Wielu właścicieli firm nie przejmuje się zbytnio nazwą, a to duży błąd. Przede wszystkim dlatego, że od nośnej i dobrze kojarzącej się nazwy zależy często to, czy klienci zapamiętają naszą firmę. Idealnie byłoby jednak, gdyby nie tylko zapamiętali, ale również skojarzyli od razu z naszą działalnością.

Wymyślając najprostsze nazwy bardzo często ryzykujemy jednak, że ktoś już taką firmę zarejestrował. Może się wówczas okazać, że cały nakład pracy i kosztów, jakie włożymy w wypromowanie swojego nowego przedsiębiorstwa, zaprocentuje komuś innemu, kto ze swoją firmą jest na rynku dłużej niż my. Jeśli jeszcze okaże się, że to bezpośredni konkurent, sprawa będzie beznadziejna.

Inne języki

Przez wiele lat właściciele polskich firm nadawali im rożne koszmarne nazwy, zazwyczaj nawiązujące do języka angielskiego, lub będące zbitką slow polskich i angielskich. W obu tych przypadkach niebezpieczeństwo przypadkowego ośmieszenia firmy jest bardzo duże.

Nadając firmie jakąkolwiek nazwę obcojęzyczną, warto wiedzieć nie tylko co ta nazwa znaczy, ale również jaki mogą być jej konotacje. Z pozoru niewinne słowa występują niekiedy w specyficznych związkach frazeologicznych, jako wyrażenia obsceniczne lub wulgarne.

Problemem, na który od kilku lat zwracają uwagę specjaliści od języka jest również irracjonalne łączenie języka polskiego z obcymi. Najwięcej takich zbitek powstało z angielskimi końcówkami -ex lub -ax. Nie chcę tu przytaczać przykładów, ale każdy znajdzie co najmniej kilka takich w swoim otoczeniu. Z publikowanych niedawno wyników badań wynika, że takie nazwy nie tylko nie brzmią dla klientów profesjonalnie, ale powodują raczej dużą nieufność i świadczą o niezbyt rozwiniętej wyobraźni właścicieli firmy. Na taką opinie nie możemy sobie pozwolić.

Jeżeli ktoś koniecznie chce swojej firmie nadać obcobrzmiącą nazwę, znacznie bezpieczniej jest skorzystać z łaciny. Jeśli wyszukamy coś ciekawego, sprawdźmy czy taka nazwa się nadaje i czy ktoś przed nami nie wpadł już na ten pomysł.