Skoro usługi mogą być tak bardzo różnorodne, trudno niekiedy sprecyzować jakiego rodzaju działalnością usługową chcielibyśmy się zajmować. Jako że jedna firma może wykonywać rozmaite rodzaje usług, trzeba wiedzieć do jakiego sektora będzie przynależało nowe, założone przez nas przedsiębiorstwo. Jest to niezbędne, ponieważ musimy podać te dane rejestrując firmę w Krajowym Rejestrze Sądowniczym lub CEIDG.
Usługi podstawowe
Za usługi podstawowe uważa się zazwyczaj takie, które wykonuje się praktycznie wszędzie, bez względu na stopień rozwoju ekonomicznego danego kraju czy obszaru. Do najpowszechniejszych należą handel i transport. Oczywiście w zależności od miejsca, w którym mają one być wykonywane, może się różnić sposób, w jaki nastąpi realizacja usług. Jednak przewóz rikszą w Bangkoku czy taksówką w Nowym Jorku pełni tą samą rolę. Podobnym przykładem może być tureckie targowisko i nowoczesne centrum handlowe.
Wykonując usługi podstawowe mamy największe szanse na sukces, ponieważ jest na nie stałe zapotrzebowanie. Z drugiej jednak strony musimy dobrze wyczuć specyfikę rynku, ponieważ od tego zależy liczba klientów, którą jesteśmy w stanie zdobyć.
Usługi zaawansowane
Za usługi zaawansowane można uznać wszelką nadbudowę usługową, czyli to, czego nie potrzebują ludzie z krajów mniej zaawansowanych cywilizacyjnie, lub też są w stanie sami zorganizować sobie wykonanie tych czynności.
Doskonałym przykładem usług zbędnych w mniej rozwiniętych społecznościach mogą być usługi świadczone przez internet, cały sektor bankowy czy ubezpieczeniowy. W świecie cywilizacji Zachodu nie wyobrażamy już sobie życia bez niektórych z nich, kiedyś jednak ludzie potrafili bez nich funkcjonować.
Wśród usług zaawansowanych, które w innych sytuacjach luzie robiliby sami, a dziś zlecają je innym, jest np. sprzątanie mieszkań. To spory rynek usług, który jest charakterystyczny dla nieco bogatszych krajów. Nietrudno dojść do wniosku, że tego rodzaju usługi są o wiele bardziej poszukiwane w dużych miastach, ponieważ to właśnie tam ludzie są najbardziej skoncentrowani na własnej karierze i nie chcą tracić czasu na wykonywanie tak prozaicznych czynności.