Wśród rożnych form marketingu, ta konkretna jest zazwyczaj uważana za najbardziej ciężki kawałek chleba. Są jednak ludzie, korzy twierdzą że jest to praca do której są stworzeni. Wszystko zależy zatem od indywidualnych predyspozycji każdego z nas. Marketing bezpośredni to forma marketingu nastawiona na bezpośredni kontakt z potencjalnym nabywcą, która jest bardzo skuteczna.
Jak bardzo bezpośredni?
Pierwsze pytanie, jakie pojawia się zawsze w kontekście marketingu bezpośredniego, dotyczy przymiotnika, którym jest on określany. Przecież sprzedaż w sklepie, w którym obsługuje nas sprzedawca, to również czynność handlowa o bezpośrednim charakterze. A jednak nikt nie uważna tego rodzaju działalności za marketing bezpośredni. Jaka jest więc różnica?
Rożnica ta polega przede wszystkim na tym, że klient przychodzi do sklepu sam – to on wybiera sklep i porę, kiedy przychodzi na zakupy. Marketing bezpośredni chce pozbawić klienta tej przewagi. Sprzedawca ma przejąć inicjatywę. Używając terminologii piłkarskiej można pokosić się o określenie, że gra ma przenieść się na polowe przeciwnika. Klient wprawdzie nie jest prawdziwym przeciwnikiem, ale w tej sytuacji musimy go tak traktować, ponieważ zależy nam na złamaniu jego oporu i przekonaniu do zakupu.
Marketing bezpośredni wczoraj i dziś
Najbardziej podstawową formą marketingu bezpośredniego, swoistymi patronami wszystkich dzisiejszych sprzedawców, są wędrowni kupcy, którzy przed wiekami odwiedzali rożne osady, skupując miejscowe towary i sprzedając to, co było potrzebne miejscowym. Ich dalekimi wnukami są klasyczni komiwojażerzy, którzy jeździli po wsiach i miasteczkach, sprzedając pralki, lodówki i inne urządzenia wszędzie tam, gdzie nie docierała standardowa sieć sklepowej dystrybucji. Ich bezpośrednimi spadkobiercami są dzisiejsi akwizytorzy. Trzeba jednak pamiętać że akwizycja to jedynie jedna z wielu form sprzedaży opartych na marketingu bezpośrednim.
Częścią marketingu bezpośredniego są dziś również rożne formy reklamy, które mają docierać bezpośrednio do odbiorcy, nakłaniając go niejako do zakupu rzeczy konkretnego typu i konkretnej marki. Do najbardziej popularnych technik marketingu bezpośredniego należą dziś telemarketing, reklama internetowa (zwłaszcza w poczcie e-mail) i sprzedaż wysyłkowa.