Pomysły na własną działalność gospodarczą mogą być różne, ale nie zmienia to faktu, że pewne koszty, związane z załatwieniem formalności w urzędach, zawsze będą stałe, bez względu na to w jakiej branży nasza firma będzie stawiała swoje pierwsze kroki. Różnice będą natomiast dotyczyły formy tej działalności.
Rejestracja działalności
Samo założenie działalności gospodarczej utożsamiane jest z dokonaniem wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). firm. Wpis, jak również każda zmiana, jest bezpłatny.
W przypadku innych form działalności, takich które tworzą osobowość prawną firmy, opłata ta będzie dość wysoka. Wówczas wpis do rejestru będzie kosztował 1000 złotych, z czego 500 pokrywa koszty ogłoszenia o wpisie, które jest w tej sytuacji wymagane.
W przypadku spółek, których umowa jest zawierana w formie aktu notarialnego, trzeba liczyć się z kwotą ok. 1000 złotych na czynności prawne związane z podpisem u notariusza. Spółka taka generuje jeszcze jeden koszt, chodzi mianowicie o podatek od wniesionego kapitału. Najniższa stawka podatku to 250 złotych i jest naliczana od minimalnego kapitału, jaki musi wnosimy do danej spółki. W przypadku wyższych kwot kapitału podatek ten będzie oczywiście wyższy.
Wpis do rejestru VAT
Bez względu na formę rejestrowanej działalności możemy zostać płatnikiem VAT. Oznacza to że możemy wystawić fakturę. W niektórych przypadkach jest to wymagane przy rejestracji, w innych nie. Opłata za wpis do rejestru płatników VAT jest darmowe. Wyłącznie potwierdzenie posiadania statusu płatnika VAT, które jest tylko na wniosek przedsiębiorcy, jest płatne i wynosi 170 złotych.
Chociaż w przypadku młodego przedsiębiorcy, zakładającego swoją pierwszą, jednoosobową firmę, każdy grosz się liczy, to jednak warto przemyśleć ten krok i zastanowić się czy nie przyniesie to większych zysków. Jeżeli klientami będą głównie firmy, to znacznie atrakcyjniejszym podmiotem do współpracy będzie dla nich ktoś, kto może wystawić fakturę.
Oczywiście zależnie od branży i sposobu działania firmy czekają nas jeszcze inne koszty. Mogą być związane z wynajmem lokalu, zakupem narzędzi czy choćby opłatą za podłączenie internetu. Ważnym i często wspominanym w poradnikach elementem jest również własna pieczątka, z tym że jej koszt jest niewielki, możemy zamówić taką już za ok. 30 złotych. Nie jest ona jednak konieczna.