Jak założyć spółkę z o.o.?

    0
    632

    Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to jedna z najczęściej wybieranych form działalności gospodarczej. Jej niewątpliwą zaletą dla właścicieli jest fakt, że nie odpowiadają oni za zobowiązania prawne firmy. Odpowiadają oni jedynie do kwoty, którą wnieśli do kapitału spółki. Dzięki temu można chronić kapitał osobisty wspólników spółki z o.o. Poniżej znajdziesz informację jak założyć spółkę z o.o.

    Kto może założyć spółkę z o.o.?

    spółka z o.o.
    Fot: Chad McDermott, photoxpress.com

    Żeby założyć spółkę z o. o. potrzebujemy kapitału zakładowego o minimalnej wartości 5000 złotych. Założycielem może być jedna osoba, grupa osób lub nawet inna jednostka organizacyjna, jednak taka, która nie posiada osobowości prawnej. Oznacza to że np. spółka jawna nie może założyć spółki z o. o., ale już inna spółka z o. o. ma taką możliwość. Nie działa to jedynie w przypadku jednoosobowej spółki, której nie może zakładać inna jednoosobowa spółka.

    Aktem prawnym, który zawiera się przy zakładaniu tego rodzaju działalności jest umowa notarialna. Na jej podstawie, jeszcze przed uzyskaniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądownictwa (KRS) można już posługiwać się nazwą firmy (z dopiskiem „w organizacji”), starać się o firmowe konto bankowe i numery NIP i REGON. Osobowość prawna spółki z o. o. zostaje uzyskana wraz z dokonaniem wpisu w KRS.

    Rejestracja spółki z o.o. przez internet

    Od 2012 roku możemy rejestrować działalność spółki z o. o. za pośrednictwem strony internetowej https://ems.ms.gov.pl/ administrowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości. W tym celu należy wypełnić formularz umowy udostępniany na stronie, który dostępny jest po utworzeniu konta i zalogowaniu się na nie. Do zarejestrowania firmy w taki sposób będziemy jednak potrzebowali podpisu elektronicznego.

    Aby uzyskać e-podpis trzeba w tym celu zawrzeć umowę z jednym z trzech podmiotów, które mają prawo do świadczenia takich usług. Są to: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej „Sigillum” i Powszechne Centrum Certyfikacji CERTUM.

    Warto pamiętać o tym, że rejestracja internetowa nie pozwala na uzyskanie prawa do używania nazwy firmy z dopiskiem „w organizacji”. Musimy czekać na KRS.

    Po złożeniu wniosku o wpis do KRS i uzyskaniu numerów NIP i REGON należy zgłosić firmę do systemu ubezpieczeń społecznych, do którego odprowadzane będą składki. Istotne jest również zgłoszenie do Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), choć obecnie, korzystając z rejestracji firmy w jednym okienku, możemy część formalności załatwić w ciągu jednej wizyty.

    Czy ten wpis Ci się podobał?
    [Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here