Jak założyć działalność gospodarczą?

0
846
działalność nierejstrowana

Mimo, że pewien czas temu wprowadzono „jedno okienko” wiele osób nie wie jak założyć działalność gospodarczą. Zmiana ta miała na celu usprawnienie tego procesu, nie zlikwidowała konieczności kontaktu z niektórymi urzędami. Jeśli zamierzasz rozpocząć własną działalność gospodarczą, nie musisz już iść do Głównego Urzędu Statystycznego w celu uzyskania numeru REGON lub Urzędu Skarbowego, aby zgłosić rozpoczęcie działalności. Wszelkie formalności załatwisz w jednym okienku w urzędzie miasta lub gminy.

Pomimo tego, że informacja o założeniu działalności jest wysyłana do GUSu, USu oraz ZUSu, żeby otrzymać potwierdzenie o nadaniu numeru REGON trzeba się osobiście pofatygować do GUS. Ten numer może być przydatny dla osób współpracujących z innymi firmami. Do Urzędu Skarbowego należy się zgłosić w przypadku chęci zostania płatnikiem VAT. Natomiast w ZUSie musimy zgłosić się jako ubezpieczający oraz ubezpieczony na odpowiednich formularzach.

Wizyta w urzędzie miasta lub gminy

Jeżeli planujesz założyć działalność gospodarczą lub jako wspólnik spółki cywilnej, trzeba zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, prowadzonej przez Ministra Gospodarki.

W tym celu musisz złożyć wniosek CEIDG-1, który jest jednocześnie:

  • wnioskiem o wpis do ewidencji,
  • wnioskiem o nadanie numeru REGON,
  • zgłoszeniem do urzędu skarbowego,
  • zgłoszeniem do ZUS lub KRUS.

Wypełnienie wniosku nie powinno Ci przysporzyć problemów, jeśli się do tego wcześniej przygotujesz. Najważniejsze to postaraj się dobrać kody PKD odpowiadające profilowi działalności, którą zamierzasz otworzyć, a następnie rozwijać. Pamiętaj, że rzadko kiedy wystarczy jeden kod PKD, a każda zmiana wniosku, kosztuje, wymaga aktualizacji w Urzędzie Miasta lub Gminy. Bieżące kody PKD znajdziesz na stronie internetowej GUS:

http://www.stat.gov.pl/klasyfikacje/pkd_07/pkd_07.htm

Jak możesz złożyć wniosek?

Wniosek CEIDG-1 możesz:

  • wypełnić na stronie firma.gov.pl i wysłać następnie w przeciągu 7 dni potwierdzić osobiście w dowolnym Urzędzie Gminy lub Miasta (najlepsze rozwiązanie),
  • złożyć osobiście w urzędzie gminy,
  • wysłać pocztą (co jednak nie jest praktycznym rozwiązaniem, gdyż wymaga wizyty u notariusza w celu poświadczenia podpisu),
  • wysłać przez stronę internetową urzędu gminy (jeżeli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, zostaniesz zaproszony w ciągu 3 dni do urzędu, aby podpisać wniosek i odebrać zaświadczenie o wpisie).

Po dokonaniu wpisu organ prowadzący ewidencję przesyła wniosek do urzędu statystycznego, ZUS-u i urzędu skarbowego, gdzie dopełniane są pozostałe formalności związane z podejmowaniem działalności.

Kiedy powinno się odwiedzić ZUS i Urząd Skarbowy?

Niestety, nie unikniesz wizyty w Urzędzie Skarbowym, jeśli będziesz chciał dokonać rejestracji dla celów VAT lub wybrać uproszczoną formę opodatkowania.

Do ZUSu musisz pojechać, aby złożyć druk ZUS ZUA, jeśli nie pracujesz lub ZUS ZZA jeśli pracujesz i zarabiasz, co najmniej minimalną pensję. Podobnie, gdy planujesz zatrudniać pracowników, czeka Cię także znowu wizyta w ZUS.

Na tym kończy się rejestracja działalności. Jednak jeśli zatrudnisz osoby powinieneś to zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy. W przypadku działalności gastronomicznej lub handlu żywnością powinieneś zgłosić się do powiatowego „Sanepidu„.

Obecnie nie trzeba zgłaszać działalności do PIP oraz do Sanepidu.

Konto firmowe oraz pieczątka

Kolejnymi krokami, nieobowiązkowymi, są założenie konta firmowego oraz wyrobienie pieczątki. Konto bankowe powinni posiadać wszyscy przedsiębiorcy przyjmujący płatności od innych przedsiębiorców oraz planujących otrzymywać zwrot należnego podatku VAT. Przedsiębiorca nie musi zakładać firmowego konta. Wystarczy, że będzie posiadał konto osobiste. Należy je podać we wniosku CEIDG-1 jako konto, z którego będziesz korzystał jako przedsiębiorca, dlatego lepiej otworzyć konto firmowe, np. bezpłatne konto w mBanku.

Również nieobowiązkowe jest wyrobienie pieczątki. Jeszcze kilka lat temu, każdy wniosek, czy formularz urzędowy powinien zawierać pieczątkę. Teraz już nie ma takiego obowiązku. Nawet do założenia konta nie będziesz jej potrzebował. W przypadku prowadzenia biznesu internetowego (oraz wielu innych) wyrobienie pieczątki to zwykły nieprzydatny wydatek.

Po przeczytaniu powyższego artykułu powienieneś wiedzieć już jak założyć działalność gospodarczą.

Czy ten wpis Ci się podobał?
[Wszystkich głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here