Biznes plan to plan według, którego przedsiębiorstwo zamierza prowadzić swoją działalność gospodarczą. Biznes plan jest jedym z najważniejszych dokumentów w firmie. Zawiera on cele, które przedsiębiorstwo zamierza zrealizować oraz sposoby jak to zrobić.
Biznes plan jest często przygotowany podczas procesu planowania nowego przedsiębiorstwa, pszedsięwzięcia lub wprowadzenia nowego produktu. Plan biznesowy powienien być uaktualniany co roku oraz wtedy, gdy znacznie zmienią się warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Dlaczego potrzebujesz własnego biznes planu?
Istnieje wiele powodów, dla których warto napisać biznes plan. Napisanie biznes planu pomoże Ci:
- Znaleźć potencjalne problemy przed uruchomieniem działalności,
- Uzyskać źródło finansowania: kredyt bankowy, dofinansowania z UE, kapitał od inwestorów zewnętrznych,
- Skutecznie zaplanować działania, aby zrealizować założone cele,
- Zmniejszyć ryzyko niepowodzenia,
- Zwiększyć rentowność przedsiębiorstwa,
- Zaktualizować swoje cele, strategię i taktykę działania.
Napisanie biznes planu nie jest końcem planowania biznesowego, ponieważ jeszcze należy wdrożyć plan w życie. W biznes planie powinno zawrzeć się działania na wypadek, gdyby pojawiły się niespodziewane sytuacje.
Co może mieć wpływ na zmiany w biznes planie?
- Wprowadzenie nowych produktów lub usług na rynek. Wprowadzenie nowego produktu na rynek wiąże się z koniecznością stworzenia nowego biznes planu lub uaktualnieniu dotychczasowego. Należy skupić się na pierwszych miesiącach od wdrożenia nowych produktów.
- Błędne założenia, lub badania rynkowe. W przypadku, gdy analiza rynku nie została wykonana summiennie, badania należy powtórzyć i na ich podstawie podjąć decyzje co do strategii i taktyki działania.
- Zmiana otoczenia. Ponieważ gospodarka coraz bardziej się zmienia, to i reakcja przedsiębiorstwa na te zmiany również musi dokonowywać ewoluacji. Wszczególności w branżych nowych technologii należy częściej aktualizować plany biznesowe,
- Zmiana preferencji klientów. Klienci mają duży wpływ na działania firmy. Każda zmiana przywyczajeń, zachowań konsumentów może przyczynić się do upadku przedsiębiorstwa. Firma powinna regularnie sprawdzać i coraz lepiej realizować potrzeby klientów.
- Niedziałające strategie i taktyki marketingowe. Część strategii lub taktyk przedsiębiorstwa może nie funkjonować tak jak zakładano na początku. Np. ceny mogły być nie dostosowane do możliwości klientów, lub wybór technik promocyjny był nietrafiony i należy jak najszybciej zmienić metody komunikowania się z klientami.