Analiza otoczenia to badanie otoczenia przedsiębiorstwa, które ma wypływ działanie firmy. Przeprowadzenie analizy otoczenia pozwala na poznanie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, a dzięki temu wybór odpowiednich strategii marketingowych. Dzięki dokonaniu tej analizy przedsiębiorcy lepiej będą mogli poruszać się na rynku i zminimalizować ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.
Analiza otoczenia jest pierwszym elementem planowania marketingowego. Przeprowadza się ją by poznać szybko zmieniające się trendy wpływające na rzeczywistość gospodarczą. Można do nich zaliczyć trendy ekonomiczne, demograficzne, ekologiczne, społeczne itd. Otoczenie wewnętrzne zawiera takie czynniki jak m.in. misja i wizja firmy, jej oferta, zasoby.
Elementy analizy otoczenia
Analiza otoczenia składa się z trzech głównych części: analizy otoczenia wewnętrznego, otoczenia zewnętrznego oraz analizy SWOT.
1. Analiza otoczenia wewnętrznego
- Misja,
- Wizja,
- Zasoby,
- Oferta,
- Dotychczasowe wyniki,
- Relacje z otoczeniem,
- Czynniki sukcesu,
- Sygnały ostrzegawcze.
2. Analiza otoczenia zewnętrznego (analiza pest)
- Trendy ekonomiczne,
- Trendy demograficzne,
- Trendy ekologiczne,
- Trendy społeczno-kulturowe
- Trendy polityczno-prawne,
- Trendy technologiczne,
- Analiza konkurencji.
3. Analiza SWOT
Analiza SWOT pokazuje mocne i słabe strony firmy oraz szansę i zagrożenia, jakie stwarza otoczenie zewnętrzne. Aby przeprowadzić analizę SWOT najpierw należy przeprowadzić analizę otoczenia.
Analiza SWOT jest podsumowaniem przeprowadzonej analizy otoczenia. Dzięki temu możemy przejść do kolejnej części planowania biznesowego (lub pisania biznesplanu).