Coraz więcej osób myśli o własnej firmie. Każdy ma inny powód oraz inne cele z tym związane. Założenie firmy wiąże się nie tylko z rejestracją działalności gospodarczej, ale również z kompleksowym zaplanowaniem działań. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak założyć firmę krok po kroku to polecam Ci przeczytanie niniejszego postu.

W artykule znajdziesz informacje jak założyć firmę. Dowiesz się z niego, jak ważne jest przygotowanie się do otwarcia i prowadzenia biznesu, opracowania dobrej koncepcji biznesowej oraz gruntownego zaplanowania działalności. Znajdziesz tu informację, które przybliżą Cię do osiągnięcia sukcesu w biznesie.

[toc]

Jak założyć firmę krok po kroku?

Motywacja

Pierwszym krokiem do posiadania własnej firmy jest znalezienie motywacji do działania. Bez motywacji ani rusz. Być może zapytasz po co Ci motywacja, skoro chcesz tylko założyć firmę. Motywacja jest niezbędna by cały proces zakładania firmy przeprowadzić do końca. Motywacja to siła na realizację celów, które sobie wybierasz.

Już na samym początku warto sobie zadać następujące pytania:

  • Po co chcę założyć firmę? Zarobić dużo pieniędzy, zdobyć niezależność, realizować własne pomysły, żyć według własnego stylu, itp.
  • Jaki jest główny cel prowadzenia firmy? Pieniądze, pasja, niezależność, itp.
  • Czym jest dla mnie sukces? Jak go mierzyć? Zarabiać 5 tys. zł miesięcznie, móc utrzymać swoją rodzinę i jednocześnie realizować swoją pasję, itp.

Zapewnienie sobie odpowiedniej motywacji pozwoli Ci na otworzenie firmy i prowadzenie jest bez upadków i chwilowych załamań, które będą oznajmiać się myślami typu: „A może jednak dam sobie spokój z tą firmą?” „Zusy, fiskus.  To nie dla mnie.” „Biznesplany, rentowność, kredyty, podatek Vat – nic z tego nie rozumiem”. Właśnie dlatego musisz być naładowany pozytywnie. By sobie z tym radzić i przez to przejść.

Ustalenie celów

Jeśli zamierzasz założyć firmę powinieneś zacząć myśleć tak jak to robią przedsiębiorcy. Od ustalenia celów osobistych. Pozwoli to później na lepsze określenie celów biznesowych. Do takich celów osobistych można zaliczyć:

  • spędzanie z rodziną co najmniej 4 godziny dziennie oraz całe weekendy,
  • udział w co najmniej jednym szkoleniu na pół roku,
  • przeznaczanie 10 % dochód na inwestycję zabezpieczające moją emeryturę.

Na podstawie celów osobistych będziesz mógł określić cele biznesowe. Mogą do nich należeć cele:

  • marketingowe – np. tworzenie 1 nowego produktu rocznie,
  • społeczne – np. współpraca z fundacjami (sponsoring),
  • finansowe – osiągnięcie rentowności na poziomie 20%.

Do podstawowych celów firmy jest wizja i misja. Wizja to wyobrażenie firmy w przyszłości,  to czym firma chce być za 5, 10 15 lat. Misja firmy odnosi się natomiast do tego po co jest stworzona, do czego dąży i jakie potrzeby klientów zaspokaja.

Cele osobiste należy zapisać na kartce i najlepiej często do niej zaglądać by mieć pewność, że są one realizowane. Cele biznesowe należy umieścić w biznesplanie i kontrolować, czy działania firmy zbliżają ją do ich zrealizowania.

Tworzenie koncepcji biznesowej

Kolejnym krokiem jest stworzenie koncepcji biznesowej. Koncepcja biznesowa to szczegółowy opis pomysłu na biznes, który jest poprzedzony wstępną analizą. Opracowanie wstępnej koncepcji biznesowej związane jest z gromadzeniem informacji dotyczących danego pomysłu na biznes i możliwości jego realizacji.

Podczas generowania pomysłu na biznes możesz skupić się na dostarczaniu produktów posiadających unikalne cechy bądź sprzedawać pewne produkty po bardzo niskich cenach, aby przyciągnąć do siebie dużą liczbę klientów.

Twój pomysł na biznes nie musi być nowatorski na skalę globalną, ale powinien być w pewnym stopniu innowacyjny. Powinien wyróżniać Cię spośród konkurencji. Przygotowanie wstępnej koncepcji biznesu wspiera późniejsze napisanie biznesplanu. Koncepcja biznesowa powinna zawierać takie elementy jak:

  • model biznesowy,
  • wstępna analiza rynku,
  • wybór rynku docelowego,
  • strategia konkurencyjna,
  • organizacja przedsiębiorstwa,
  • zasoby niezbędne do realizacji koncepcji,
  • analiza kosztów i źródeł finansowania startupu,
  • prognoza sprzedaży i zysków.

Pisanie biznesplanu

Po stworzeniu koncepcji biznesowej, jej pozytywnej weryfikacji i podjęciu decyzji o jej realizacji należy przejść do kolejnego kroku jakim jest napisanie biznesplanu. Ten dokument pozwoli na szczegółowe spojrzenie na przedsięwzięcie i ocenę możliwości jego realizacji. Część finansowa biznesplanu pomoże ocenić rentowność projektu.

Napisanie może sprawiać na początku wiele problemów. Dlatego warto albo zlecić napisanie planu biznesowego specjalistycznej firmie lub zakupić książki o pisaniu biznesplanu. Biznesplan naszego przedsięwzięcia nie musi mieć 50 stron. Ważne jest żeby posiadał podstawowe elementy:

  • Opis przedsięwzięcia,
  • Analiza otoczenia,
  • Strategia STP,
  • Strategie marketingu-mix,
  • Plan zarządzania,
  • Plan organizacyjny,
  • Plan techniczny,
  • Plan finansowy,
  • Załączniki.

Wybór formy prawnej

Polskie prawodawstwo daje nam kilka możliwych form prawnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zaczynając od najprostszej – jednoosobowej działalności, a na spółce akcyjnej kończąc. Przepisy, które regulują formy prawne to:

  • Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej – jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • Kodeks cywilny – spółki cywilne,
  • Kodeks spółek handlowych – spółki handlowe, czyli jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialności i akcyjna.

Działalność gospodarczą można również prowadzić w ramach fundacji, stowarzyszenie albo w formie spółdzielni. Te formy jednak są jednak bardzo rzadki i stosowane wyłącznie w specyficznych okolicznościach.

Dla osób, które pierwszy raz otwierają firmę najlepszym wyjściem będzie samozatrudnienie, czyli jednoosobowa działalność. W przypadku, gdy chcemy działać ze wspólnikiem, warto rozważyć spółkę cywilną.

Wizerunek firmy

Wizerunek firmy jest bardzo istotny i ma duży wpływ na osiągnięcie sukcesu. Na wizerunek składają się:

  • nazwa firmy,
  • slogan,
  • logo,
  • papier firmowy,
  • strona internetowa,
  • wizytówki,
  • wygląd biura lub siedziby,
  • ubiór i zachowanie personelu,
  • opinie na temat firmy w Internecie.

Dobry wizerunek sprzyja tworzeniu silnej marki, dzięki której będziesz mógł sprzedawać więcej i drożej swoje produkty. Podczas pracy nad wizerunkiem firmy zwróć uwagę na dobrą nazwę, pasującą do niej domeną internetową i profilami w mediach społecznościowych.

Finansowanie działalności

Nie zwykle istotnym krokiem podczas zakładania własnej firmy jest pozyskanie pieniędzy na otworzenie firmy. W przypadku, gdy planowana firma będzie mała koszty startowe będą prawdopodobnie małe i możliwe do sfinansowania ze środków własnych.

Ogólnie źródła finansowania można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne źródła to własne oszczędności oraz dochody z prowadzonej działalności. Wśród zewnętrznych źródeł możemy wyróżnić:

  • publiczne źródła:
    • dotacje z Urzędu Pracy,
    • dotacje z Funduszy Europejskich,
  • Inwestorzy zewnętrzni (inwestują w duże i innowacyjne przedsięwzięcia):
    • Venture Capital,
    • Aniołowie biznesu;
  • Banki komercyjne:
    • kredyt na działalność gospodarczą,
    • leasing
    • kredyty obrotowe,
    • kresyty inwestycyjne.

W większości przypadków przedsiębiorcy finansują swoje firmy z oszczędności, pożyczek od rodziny lub znajomych, dotacji z Urzędu Pracy lub Funduszy Europejskich oraz kredyty w bankach. Dla większych firm przeznaczone są kredyty inwestycyjne

Promocja firmy

Promocja firmy, inaczej promowanie marki i produktów, to podstawa sukcesu firmy. Form promocji firmy są setki. Przedstawię Ci kilka z nich.

Strona internetowa to podstawa według mnie w większości przypadków. Promowanie się przez Internet jest jednym z najtańszych i najefektywniejszych sposobów na pozyskanie nowych klientów. Koszt stworzenia strony internetowej w zależności od wykonawcy oraz jej funkcjonalności wynosi od 300 zł do kilku tysięcy. Firmowa strona internetowa powinna zawierać informację użyteczne dla klienta, czyli:

  • możliwość skontaktowania się z przedsiębiorcą za pomocą formularza bądź podanych na stronie danych teleadresowych,
  • dojazd do siedziby firmy,
  • cennik lub formularz do wyceny,
  • portfolio wykonanych prac, produktów,
  • referencję klientów.

Blog firmowy to bardzo przydatne narzędzie komunikowania się z klientami i podtrzymywania z nimi relacji. Blog firmowy pozwala szybko informować rynek o nowościach, promocjach oraz tworzyć pozytywny wizerunek firmy. Na blogu powinny się znajdować informacje, których klienci potrzebują np. jak korzystać z produktów, ale również takie, które pomogą im rozwiązywać ich problemy.

Pozycjonowanie jest nierozłącznym elementem z promowanie swojej firmy w internecie. Dzięki niemu klienci będą mogli znaleźć Twoje produkty w internecie. Koszty są uzależnione od wyników oraz od fraz jakie będą wpisywali Twoi klienci w wyszukiwarkę.

Portale ogłoszeniowe i Allegro to kolejne miejsca gdzie możesz pozyskiwać klientów. W zależności od produktu lub usług jakie świadczysz możesz sprzedawać swoje dobra w tych serwisach.

Portale społecznościowe to miejsca, gdzie przebywa większość internautów, a każdy z nich to konsument. W serwisach społecznościowych możesz znaleźć miejsce, gdzie będziesz mógł kontaktować się z nimi oraz budować relację, które w nowoczesnym biznesie są bardzo cenne. Na Facebooku możesz założyć fanpage i budować społeczność wokół swojej firmy, produktów lub danej tematyki lub idei.

Email marketing to komunikowanie się z klientami (dotychczasowymi i przyszłymi) poprzez wysyłanie do nich maili za pomocą mailingów.

Innymi formami promocji są targi branżowe, eventy, reklama zewnętrzna, gazety i czasopisma, telewizja, radio, sprzedaż osobista, ulotki, katalogi, telemarketing.

Rejestracja działalności

Rejestracja działalności gospodarczej to ostatni krok jaki powinniśmy zrobić zakładając swoją firmę. Obecnie firmę można zarejestrować przez Internet. Jeśli masz podpis kwalifikowany albo profil zaufany możemy bez problemu dokonać tego bez konieczności odwiedzania Urzędu Gminy lub Miasta. W przeciwnym razie musimy się tam udać i potwierdzić chęć założenia firmy.

Podczas rejestracji musimy wybrać formę opodatkowania. Do wyboru mamy:

  • kartę podatkową,
  • ryczałt ewidencjonowany,
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Jeśli będziemy chcieli zostać płatnikami Vat należy udać się do Urzędu Skarbowego i wypełnić druk VAT-R. Jeśli chcesz potwierdzenie bycia Vatowcem należy dokonać wpłaty 170 zł.

Pomimo przesłania informacji o założeniu firmy do ZUSu, musimy się tam udać w celu rejestracji siebie jako ubezpieczyciela i jednocześnie ubezpieczonego. Po dokonaniu tego należy tylko terminowo opłacać składki ZUS.

 


Jeśli mój krótki poradnik przydał Ci się kliknij w ikonki poniżej i podziel się tym wpisem. Dzięki!