Reklamy w radio, zwłaszcza w rozgłośniach komercyjnych, to dość częste zjawisko, choć trzeba pamiętać o tym, że jest to medium skierowane do bardziej wyrobionego odbiorcy. Dlatego decydując się na tą formę reklamy musimy zastanowić się do kogo chcemy dotrzeć i jakie stacje wchodzą w grę. Reklama radiowa posiada pewne charakterystyczne cechy, które warto poznać zanim się na nie zdecydujemy.

Rozgłośnie państwowe

reklama radiowa

Fot: Nathalie P.

Decydując się na reklamę w państwowym radio o zasięgu ogólnopolskim powinniśmy pamiętać, że musi ona być skierowana do bardzo szerokiego grona odbiorców. Na dodatek musimy mieć możliwość obsłużenia zainteresowanych klientów. W praktyce oznacza to, że my również powinniśmy działać na rynku ogólnopolskim. Warto pamiętać o tym, że rozgłośnie państwowe zazwyczaj kierują swój przekaz do odbiorcy szukającego w radio czegoś więcej niż tylko muzyki i programów rozrywkowych.

Istnieją również państwowe radia o lokalnym zasięgu. Warto o nich pomyśleć, jeżeli działamy jedynie na niewielkim obszarze. Tego typu rozgłośnie mają zazwyczaj bardzo dobrą opinię wśród odbiorców. Jest to więc niewątpliwie ciekawy sposób na dotarcie do klientów.

Rozgłośnie prywatne

W odróżnieniu od rozgłośni państwowych, prywatne radio zazwyczaj jest nastawione wyłącznie na zysk. Nie znaczy to, że nie pracują tam ludzie z pasją i że nie mogą na antenie zaprezentować tego, co naprawdę lubią. Jednak trzeba pamiętać, że nie liczy się dla nich misja krzewienia kultury w społeczeństwie, charakterystyczna dla rozgłośni publicznych.

Wiele prywatnych stacji radiowych emituje na okrągło muzykę, przeplataną co najwyżej jakimś dżinglem. Co prawda miłośnicy radia powiedzą, że playlista nie jest rozgłośnią radiową, ale i takie miejsca mają swoich wiernych słuchaczy. Również w takich radiach można pojawić się z pomysłem na reklamę.

Reklama radiowa w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej wymaga mniejszego zaangażowania w odbiór przekazu reklamowego. Radia możemy słuchać praktycznie wszędzie, dzięki m.in. telefonom komórkowym, natomiast telewizję oglądamy zazwyczaj w domu, ew. w barze. Minimalny wysiłek jaki musimy włożyć podczas słuchania radia ma też swoje minusy, gdyż często w trakcie reklam jesteśmy „zmuszani” do notowania nr telefonu, akurat gdy robimy np. pierogi 😉 lub gdy prowadzimy samochód. Stanowi to problem dla wielu odbiorców, dlatego lepiej postawić na promowanie swojej marki oraz strony internetowej.

Od kilku lat notuje się stały rozwój rozgłośni nadających w internecie. Niektóre z nich są kopiami fizycznie istniejących radiostacji, inne zaś istnieją wyłącznie w wirtualnej rzeczywistości. Reklama w radio ma wieloletnią tradycję, jednak obecnie, ze względu na szybki i dynamiczny rozwój nowych mediów, ma ona nieco mniejsze znaczenie. Jeśli jednak uważamy, że nasz produkt zainteresuje słuchaczy, warto się na taką reklamę zdecydować.