Pod szumnie brzmiącą nazwą ”marketing szeptany” kryje się inne, stare jak świat słowo: ”plotka”. Różnicą między zwykłą plotką a profesjonalnie brzmiącym ”marketingiem”, jest jedynie intencja, z jaką puszczamy w świat jakąś opinię. W tym drugim przypadku chodzi o to, by sprzedać jakiś produkt.

Dobry marketing szeptany

Fot: Yvonne Bogdanski, photoxpress.com

Fot: Yvonne Bogdanski, photoxpress.com

Jeżeli zastanawiamy się jak wygląda dobry marketing szeptany, to łatwo otrzymamy na takie pytanie odpowiedź: nie da się go odróżnić od plotki. Aby jednak udało się taką informację wytworzyć i pozwolić jej żyć własnym życiem, trzeba się trochę postarać.

Paradoksalnie największa siła marketingu szeptanego tkwi w jego nieprofesjonalności. To fakt, że nie jesteśmy specjalistą w danej dziedzinie sprawia, że jesteśmy nieco bardziej wiarygodni.

Weźmy taki przykład: specjalista od komputerów przekonuje nas, że produkty znanej amerykańskiej firmy nie są warte swojej ceny, a za tą samą kwotę możemy mieć lepszy komputer od ich konkurenta. Cóż, w tym przypadku trzeba być ostrożnym, ponieważ specjalista może mieć jakiś interes w tym, żeby polecić nam takie, a nie inne rozwiązanie. Może po prostu nie sprzedaje komputerów tej amerykańskiej firmy? Amator natomiast wypowiada swoją opinię o produkcie który widział, testował lub po prostu używa na co dzień. Zastrzega on, że ”jego zdaniem” to najlepsze rozwiązanie. Ale jest wiarygodny, ponieważ pozornie nie ma w tym własnego interesu.

Skąd brać zlecenia?

Bardzo dobrym miejscem do wyszukiwania zleceń na tego typu prace są portale poświęcone działalności reklamowej. Znajdują się tam zlecenia dla firm i drobnych wykonawców, którzy zajmują się różnymi aspektami reklamy – od grafiki, przez tworzenie stron internetowych, pisanie tekstów, po nowe formy, takie jak reklama w mediach społecznościowych czy właśnie marketing szeptany.

Takich serwisów jest sporo i co jakiś czas powstają nowe. Również zleceniodawcy migrują pomiędzy nimi dość swobodnie, wystawiając jedno zlecenie niekiedy w aż kilku serwisach. Nie dziwmy się zatem, gdy okaże się, że zlecenie pozostanie nierozstrzygnięte. Zazwyczaj oznacza to, że wykonawca został wybrany na innym serwisie.

Wśród obecnie dostępnych serwisów oferujących tego rodzaje prace prym wiedzie portal Zlecenia Przez Net (www.zlecenia.przez.net). Inne interesujące miejsca, to Oferia.pl (www.oferia.pl) i polskojęzyczna wersja międzynarodowego serwisu ogłoszeń Gumtree (www.gumtree.pl).