Jeżeli poprzez marketing rozumiemy potocznie rożne techniki związane ze sprzedażą produktu, to marketing sieciowy będzie rodzajem czynności, do której potrzebujemy innych ludzi. To właśnie nasza siec i to tym ludziom będziemy sprzedawać produkty. Można więc powiedzieć, że jest to rodzaj wieloosobowego biznesu.

Co to jest MLM?

marekting sieciowy

Fot: iMAGINE

Marketing sieciowy jest zazwyczaj utożsamiany z tzw. MLM. Cóż kryje się pod tym tajemniczym skrótem? Jest to anglojęzyczna nazwa multi-level marketing, czyli po dosłownym przełożeniu na polski marketing wielopoziomowy. Na czym polega jego specyfika?

Podstawą marketingu wielopoziomowego, czy też sieciowego, to sprzedaż produktów poza tradycyjnymi kanałami dystrybucji. Oznacza to, że otrzymujemy dostęp do produktów, których nie można kupić w sklepach i dystrybuujemy je wśród znajomych. To nic niezwykłego, ani nielegalnego. Po prostu zarabiamy na pośrednictwie w sprzedaży.

Oczywiście my sami możemy również kupić ów produkt i używać go, jeżeli przypadnie nam do gustu. W sumie nie ma lepszej reklamy, niż sprzedawca na co dzień używający sprzedawanych przez siebie rzeczy. A jednak MLM ma spore grono przeciwników, którzy dostrzegają w nim zagrożenie. Dlaczego?

Tajemnica wielu poziomów

Najbardziej zagadkową kwestią w marketingu sieciowym pozostaje nie sama sprzedaż, a rodzaj premii za poszerzenie grona sprzedawców. Jeżeli uczestniczymy w systemie sprzedaży wielopoziomowej, to możemy zarabiać nie tylko na tym, że sami będziemy sprzedawali produkty, ale również na tym, że namówimy inne osoby do sprzedawania w ich otoczeniu. W takiej sytuacji otrzymujemy również niewielki dochód od ich sprzedaży i od sprzedaży osób, które oni namówią do dalszej współpracy. W praktyce, mimo że oczywiście dochód ten jest niższy niż przy sprzedaży bezpośredniej, to może przynosić większy zysk, ponieważ wraz z kolejnymi poziomami coraz więcej osób pracuje na nasz zarobek.

Przeciwnicy takiego rozwiązania zazwyczaj wskazują na niebezpieczne podobieństwa MLM do piramid finansowych, na których zarabia garstka najwyżej usadowionych osób, które w pewnym momencie zwijają interes. Z kolei zwolennicy tej metody zarabiania zwracają uwagę, na to, że w odróżnieniu od piramid finansowych tu nikt od nikogo nie wyłudza pieniędzy. Jest to tylko transakcja zakupu, a kupujący otrzymuje produkt, za który zapłacił. Poza tym w każdej chwili można się z takiej sieci wypisać i nie wiąże się to z żadnymi konsekwencjami.