Wybór lokalizacji firmy jest bardzo istotną oraz długoterminową decyzją. Dobra lokalizacja firmy jest niezbędne dla sukcesu przedsiębiorstwa. Jest to również jedna z najważniejszych decyzji podczas planowania biznesowego. Najważniejsze czynniki mające wpływ na wybór dobrej lokalizacji dla firmy przedstawiono poniżej.

Budżet firmy

Podstawowym czynnikiem mającym wpływ jest wysokość budżetu. Możliwości finansowe wyznaczają maksymalną kwotę jaką możemy przeznaczyć na zakup lokalu lub jego wynajem. Powszechnie postrzegane jest, że lokalizacja w centrum miasta jest bardzo kosztowna w przeciwieństwie do przedmieść, mniejszych miast i terenów wiejskich. Zatem, im wyższy poziom kapitału firma posiada, tym na bardziej atrakcyjną lokalizację może sobie pozwolić.

Dostępność dla klientów

Istotne jest, aby wziąć pod uwagę typ klientów, którymi firma będzie się zajmować. Przede wszystkim należy rozróżnić klientów detalicznych i hurtowych (przemysłowych). Jeśli firma posiada odbiorców przemysłowych/hurtowych, lokalizacja może znajdować się w przemysłowych miastach lub w strefach przemysłowych bądź poza miastem, gdzie są niższe podatki od nieruchomości. Firmy obsługujące klientów detalicznych, które będą musiały obsługiwać klientów bezpośrednio i regularnie powinny być położone w centrum miasta lub w dzielnicy mieszkalnej. Dotyczy to takich firm jak np. bank, restauracja czy salon fryzjerski.

Jeśli nie musisz kontaktować się z klientami bezpośrednio, a możesz się z nimi kontaktować telefonicznie lub poprzez Internet. Dotyczy to np. tworzenia stron internetowych, pozycjonowania czy też copywritingu.

Lokalizacji dostawców

W przypadku produkcji lub przetwarzania ważny jest stały dostęp do surowców, dlatego należy szukać lokalizacji blisko dostawców. Np. firmy mleczarskie położone są w mniejszych miejscowościach blisko dostawców – rolników produkujących mleko, a firmy przetwórstwa rybnego w nadmorskich miejscowościach. W przeszłości huty stali powstawały w pobliżu kopalni węgla.

Korzyści podatkowe

Korzyści podatkowe sprawiają, że działalność ulokowana w specjalnych strefach ekonomicznych są bardzo dochodowe. Również umiejscowienie firmy w sąsiedniej gminie może oznaczać korzyści ze względu na niższe podatki od nieruchomości.

Infrastruktura

Istotne jest również to, że wybór dobrej lokalizacji jest związany z dostępem do infrastruktury. Dostęp do dróg szybkiego ruchu oraz linii kolejowej stanowi dobre miejsce dla firm transportowych i magazynowych. Dostęp do terenów atrakcyjnych turystycznie, np. jezioro, sztuczna zapora, stanowi okazję dla firm turystycznych.

Dostęp do pracowników

Dostęp do kompetentnych pracowników stanowi bardzo ważny czynnik dla lokalizacji firm planujących rozwój. Firmy technologiczne z Doliny Krzemowej mają bardzo dobry dostęp do inżynierów oprogramowania ponieważ w pobliżu znajdują się bardzo dobre uczelnie m.in. Uniwersytet Stanforda.

Warunki klimatyczne

Klimat odgrywa kluczową rolę w sukcesie niektórych sektorach przedsiębiorstw. np. firmy produkujące tekstylia musi być usytuowany w miejscu, które ma wilgotny klimat. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo posiada wyższy kapitał może dostosować obiekt do odpowiednich warunków.

Możliwości rozwoju

Jest całkiem prawdopodobne, że Twoja firma może rozwinąć się w przyszłości. Dlatego warto wybrać taką lokalizację, która pozwoli na dynamiczny rozwój. W szczególności dotyczy to działalności produkcyjnej.

Tak więc, na wybór odpowiedniej lokalizacji firmy ma składa się wiele czynników. Już na wstępie planowania firmy należy zastanowić się gdzie powinna znajdować się siedziba firmy lub oddział obsługi klienta. Nie warto zbyt pochopnie wybierać lokalizacji by potem nie żałować swojej decyzji.