Kody PKD, inaczej numery PKD potrzebne są, aby poprawnie wypełnić wniosek CEIDG-1 o rejestrację działalności gospodarczej. Kody PKD oznaczają rodzaj działalności jaki będziemy wykonywać w ramach nowootwieranej firmy.

Numery PKD, są umieszczone w Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007 roku. Polska Klasyfikacja Działalności to hierarchicznie usystematyzowany podział zbioru rodzajów działalności gospodarczo-społecznej, które są realizowane przez przedsiębiorstwa oraz pozostałe organizacje.

PKD-2007 jest pięciopoziomową klasyfikacją, która w przeciwieństwie do poprzednich, nie zawiera podsekcji.

Poziomy PKD 2007

PKD złożone jest z 5 poziomów:
1. Sekcje – oznaczone są jednoliterowym symbolem, dzielą całą klasyfikację na 21 grupowań rodzajów działalności, na które składają się aktywności powiązane ze sobą ze względu na tradycyjny podział pracy;
2. Działy – oznaczone są dwucyfrowym kodem numerycznym, dzieli całą klasyfikację na 88 grupowań rodzajów działalności,
3. Grupy – oznaczone są trzycyfrowym kodem numerycznym, obejmują one 272 grupowania rodzajów działalności,
4. Klasy – oznaczone czterocyfrowym kodem numerucznym, obejmują one 615 grupowań rodzajów działalności,
5. Podklasy – oznaczone są pięcioznakowym kodem alfanumerycznym, obejmują one 654 grupowania rodzajów działalności. Poziom ten wyodrębnia rodzaje działalności, które są charakterystyczne dla polskiej gospodarki i są one przedmiotem badań statystycznych. Jeśli podklasa jest taka sama jak klasa to podlasę oznacza się literą Z.

Przykład

Planując otworzenie sklepu z odzieżą należy wybrać następujące kody PKD:
47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Podklasa ta zawiera sprzedaż detaliczną wyrobów odzieżową (a także bielizny), wyrobów futrzarskich oraz dodatków odzieżowych typu rękawiczki, szaliki, krawaty itp. Dodatkowo jeśli chcemy oferować inne wyroby np. obuwie, należy dodać dodatkowy kod PKD. W przypadku sprzedaży obuwia należy dopisać poniższy numer PKD: 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.