Sposobów na to jak zwiększyć zyski w firmie jest pewnie tyle, co samych firm. Nie znaczy to jednak że wszystkie są skuteczne.

Gdybyśmy zebrali jednak te działające, i pogrupowali, okazałoby się, że w rzeczywistości są one różnymi wariantami trzech podstawowych form działania, mających na celu zwiększenie zysków. Zazwyczaj podlegają one najprostszym mechanizmom działania wolnego rynku, bez względu na to czy towarem, który oferujemy są konkretne produkty, czy usługi.

3 sposoby na zwiększenie zysków

Pierwszym – i pozornie najprostszym – ze sposobów zwiększenia dochodów, jest zwiększenie sprzedaży.

Tyle tylko, że po pierwsze łatwiej to powiedzieć, niż zrobić, zaś po drugie nie da się stale nakręcać spirali sprzedaży. W pewnym momencie zaczynają działać proste mechanizmy, sygnalizujące nam np. że rynek jest już nasycony.

Długotrwały wzrost sprzedaży wymaga długoterminowej strategii rozwoju. Oznacza to, że nie powinniśmy się wówczas koncentrować na tym, aby sprzeda jak najwięcej w jak najkrótszym czasie, lecz raczej na tym, by dominować na rynku w przyszłości.

Oczywiście oznacza to podjęcie pewnego ryzyka, ponieważ zamiast szybkiego zwrotu zainwestowanych pieniędzy otrzymujemy długofalowy rozwój sprzedaży. Jest to jedna doskonały sposób dla firm działających w niszowych sektorach.

Drugi sposób polega na zwiększeniu zysku z tej samej ilości sprzedawanego towaru. Generalnie chodzi o podniesienie ceny. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Niektóre firmy, zwłaszcza takie, które posiadają monopol na określoną formę działalności, mają ograniczone możliwości ustalania cen, ponieważ w tym przypadku interweniuje ustawodawca, kontrolujący praktyki monopolistyczne. Jednak w przypadku takich przedsiębiorstw trudno mówić o działaniu na wolnym rynku.

Trzeci sposób, to ograniczenie kosztów. Może się to wiązać z negocjacją warunków z naszymi dostawcami, lub nawet ze zmianą kontrahentów. Nie myślimy zazwyczaj o tym w kategoriach zysków, ale przecież to, czego nie wydamy, zostanie nam w kieszeni, jest to więc zysk, zwłaszcza jeżeli będzie to stała tendencja.

O tym która metoda jest najlepiej dostosowana do Twoich potrzeb musisz zadecydować Ty sam. Warto jednak wcześniej wszystko dokładnie przemyśleć, skalkulować i dopiero wówczas podjąć decyzję.