Transport, to interesująca branża biznesu, ponieważ nie wymaga od nas ani produkowania, ani sprzedawania żadnych przedmiotów. Sprzedajemy oczywiście usługę, jednak mimo ryzyka, jakie zwykle wiąże się z transportem, w rzeczywistości ryzykujemy mniej niż producent czy sprzedawca. Dlaczego? Ponieważ na usługi transportowe zawsze znajdziemy nabywcę, ważne są jedynie pozostałe warunki, jakie oferujemy.

Najważniejsze pytania

jak założyć firmę transportową

Fot: David Touchtone, photoxpress.com

Sukces naszego przedsięwzięcia zależy w dużej mierze od tego jak zabierzemy się do pracy na samym początku. To ważne, żeby dobrze ocenić możliwości i zapotrzebowanie na konkretne usługi. Dlatego właśnie jeszcze przed złożeniem dokumentów rejestrujących działalność gospodarczą, warto sobie odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kto jest największym konkurentem, jakie ma możliwości i jak silną pozycję na rynku?
  • Jak kształtują się stawki, proponowane przez konkurentów?
  • Czy jesteś w stanie pracować za niższą kwotę?
  • W jaki jeszcze sposób chcesz przyciągnąć klientów?
  • Czy wiesz jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Te pytania na pewno trzeba sobie postawić. Im bardziej będziemy pewni swoich odpowiedzi, tym większe mamy szanse na sukces naszej firmy transportowej.

Najważniejsze odpowiedzi

Oczywiście można zlecić badanie rynku wykwalifikowanej firmie, która przygotuje nam obrazki i wykresy, z których przy odrobinie szczęścia zrozumiemy 40% zawartości. Jeżeli mielibyśmy inwestować w jakieś przedsięwzięcie kilka milionów złotych, takie posunięcie byłoby nawet wskazane. Jednak w naszym przypadku byłaby to raczej niepotrzebna strata pieniędzy. Dlatego trzeba będzie posłużyć się wypróbowanymi narzędziami marketingowymi, czyli kartką i ołówkiem. Pomocny będzie również telefon lub e-mail.

Na początek notujemy sobie ważne pytania, które zadamy konkurentom, po czym wcielamy się w rolę potencjalnego klienta. Przede wszystkim będzie chodziło o ceny. Można też zapytać o to jak duży tabor mają te firmy, jednak trzeba uważać, by nie wypaść z roli, ponieważ pracownicy mogą zacząć coś podejrzewać i nie udzielić nam informacji lub celowo wprowadzić nas w błąd.

Drugi ważny krok, to orientacja w miejscowym rynku ogłoszeniowym. Jakie gazety wchodzą w grę? Jakie serwisy internetowe publikują ogłoszenia? Od takich ogłoszeń będziemy musieli zacząć, ponieważ to najtańsza reklama. Z czasem można będzie pomyśleć o czymś droższym i bardziej profesjonalnym.