Ze względu na to, że sprzedaż jest najważniejszą rzeczą w prowadzeniu działalności gospodarczej, postanowiłem napisać serię artykułów nt. reklama firmy. W kolejnych kilku tygodniach poznasz różne techniki promocji firmy. Dzięki temu będziesz mógł więcej sprzedawać i więcej zarabiać.

Bardzo często można się spotkać z opinią, że dobry produkt sam się sprzeda i nie potrzebuje reklamy. Podobne teorie można spotkać również w branży usługowej. Jest w tym oczywiście ziarno prawdy, ponieważ dobra jakość, to świetny sposób na zachęcenie potencjalnych klientów. Jednak jeżeli nie jesteśmy monopolistą, a zależy nam na tym, żeby to nas wybrali klienci, musimy postawić na reklamę. Choćby dlatego, żeby klient mógł dotrzeć do naszej informacji.

Czy każdy potrzebuje reklamy?

Podstawową funkcją reklamy jest zachęcenie kogoś do zakupu produktu lub usługi. Rzadziej chodzi o wsparcie jakiejś idei. Jednak nawet w takim przypadku sprowadza się to zazwyczaj do prostej czynności: wpłacenia jakiejś kwoty na określone konto. Nietrudno więc wysnuć wniosek, że reklama, to rodzaj inwestycji, która ma przynieść zysk. To zrozumiałe, że mówimy tu o inwestycji, ponieważ z emisją reklamy, bez względu na formę jej publikacji, zawsze wiążą się koszty. Nawet darmowe ogłoszenie musi zostać odpowiednio przygotowane i sformatowane, co wymaga czasu. A czas, jak powszechnie wiadomo, to pieniądz.

Przyzwyczajeni do otaczających nas reklam coraz częściej dochodzimy do wniosku, że zamiast informować nas o czymś, zwykle próbują jedynie w nachalny sposób przekonać nas o wyższości jednego produktu nad drugim. W rezultacie czujemy się zirytowani, gdy program telewizyjny przerywa pasmo reklam, a w internecie wyskakują się okienka, które musimy wyłączać, żeby dotrzeć do interesującej nas treści. W tej sytuacji chciałoby się w ogóle zrezygnować z reklam, nawet jeżeli to nasze produkty mają być reklamowane.

Zapewne niejeden szef firmy powiedział już, że nie chce by jego przedsiębiorstwo kojarzyło się z irytowaniem ludzi wszechobecnymi reklamami. To bardzo budująca postawa, ale taka firmę pewnie zniknęła już z rynku… chyba że szef jednak przemyślał swoje podejście. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta: konkurencja nie śpi.

Bez względu na to czy chodzi o produkcję czy różnego rodzaju usługi, o ile nie mamy na rynku pozycji monopolisty, musimy się liczyć z tym, że nasz konkurent zainwestuje w reklamę. Jeżeli on to zrobi, a my nie – pozostaniemy w tyle. W tym przypadku nie ma większego wpływu nawet jakość, którą oferujemy. Po prostu klient łatwiej dotrze do informacji o ofercie firmy, która się reklamuje, niż do takie, która buduje siłę swej marki na jakości, ale nie wspiera się reklamą.

Nie jest to sprawiedliwe, ale tak właśnie działa rynek.

Dlatego każdy, najlepszy nawet produkt, potrzebuje reklamy.

W kolejnych wpisach opisze poszczególne techniki reklamowania firmy.