Czym jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa, inaczej marketingowa, to mała część rynku, która nie jest atrakcyjna dla dużych i średnich firm. Dzięki temu stwarza to szansę na otworzenie małej firmy i specjalizacja w obsłudze klientów w tej niszy.

Praktycznie nisza rynkowa to atrakcyjny pomysł na biznes, w którym istnieją niezaspokojone potrzeby konsumentów oraz mała ilość lub brak konkurencji. Można wyróźnić wiele rodzai nisz rynkowych, oto najczęściej występowane.

Rodzaje nisz rynkowych

Każda z nisz posiada odmienny charakter:

  1. Charakter asortymentowy – istnieje tutaj wiele możliwości: brak poszczególnych towarów, brak różnych rozmiarów (małe rozmiary obuwia damskiego), brak zestawów, itp.
  2. Charakter jakościowy – jeśli zaoferujesz towar w dużo lepszej jakości niż dotychczasowa konkurencja w ciągu kilku miesięcy możesz ją „wygryźć”.
  3. Charakter cenowy – jeśli potrafisz utrzymać niskie ceny swoich produktów i usług przez dłuższy czas możesz pozbyć się w ten sposób konkurencji. Pamiętaj, że nie możesz jednak wciąż sprzedawać bez zysku.
  4. Charakter czasowy – może wiązać się z czasowym niedoborem pewnych produktów, a także sezonowe zwiększanie się popytu na niektóre produkty w pewnych okresach w ciągu roku.
  5. Charakter obyczajowy – można tutaj jako przykład podać sklep z gadżetami erotycznymi, taki sklep może przyjąć się w większych miastach, gdzie ludzie czują się anonimowi. W małych miastach i na wsiach nawet jeśli kogoś zainteresuje sklep to zapewne nie pójdzie z obawy co o nim pomyślą sąsiedzi lub znajomi.

Nisza rynkowa stwarza duże szanse powodzenie dzięki temu, że brak lub istnieje w niej mała konkurencja. Duże firmy w branży nie chcą wchodzić w małą niszę. Natomiast w przypadku, gdyby nisza, a także dzięki niej nasza firma rozrośnie się do większych rozmiarów będziemy mogli sprzedać własną firmę dużemu inwestorowi.

 

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.