Nisza rynkowa, inaczej marketingowa, to mała część rynku, która nie jest atrakcyjna dla dużych i średnich firm. Dzięki temu stwarza to szansę na otworzenie małej firmy i specjalizacja w obsłudze klientów w tej niszy.

Praktycznie nisza rynkowa to atrakcyjny pomysł na biznes, w którym istnieją niezaspokojone potrzeby konsumentów oraz mała ilość lub brak konkurencji. Można wyróźnić wiele rodzai nisz rynkowych, oto najczęściej występowane.

Rodzaje nisz rynkowych

Każda z nisz posiada odmienny charakter:

  1. Charakter asortymentowy – istnieje tutaj wiele możliwości: brak poszczególnych towarów, brak różnych rozmiarów (małe rozmiary obuwia damskiego), brak zestawów, itp.
  2. Charakter jakościowy – jeśli zaoferujesz towar w dużo lepszej jakości niż dotychczasowa konkurencja w ciągu kilku miesięcy możesz ją „wygryźć”.
  3. Charakter cenowy – jeśli potrafisz utrzymać niskie ceny swoich produktów i usług przez dłuższy czas możesz pozbyć się w ten sposób konkurencji. Pamiętaj, że nie możesz jednak wciąż sprzedawać bez zysku.
  4. Charakter czasowy – może wiązać się z czasowym niedoborem pewnych produktów, a także sezonowe zwiększanie się popytu na niektóre produkty w pewnych okresach w ciągu roku.
  5. Charakter obyczajowy – można tutaj jako przykład podać sklep z gadżetami erotycznymi, taki sklep może przyjąć się w większych miastach, gdzie ludzie czują się anonimowi. W małych miastach i na wsiach nawet jeśli kogoś zainteresuje sklep to zapewne nie pójdzie z obawy co o nim pomyślą sąsiedzi lub znajomi.

Nisza rynkowa stwarza duże szanse powodzenie dzięki temu, że brak lub istnieje w niej mała konkurencja. Duże firmy w branży nie chcą wchodzić w małą niszę. Natomiast w przypadku, gdyby nisza, a także dzięki niej nasza firma rozrośnie się do większych rozmiarów będziemy mogli sprzedać własną firmę dużemu inwestorowi.