Jeśli spytamy kilku specjalistów od marketingów: co to jest marketing? z pewnością każdy z nich przytoczy inną jego definicję. Nawet jeżeli w jakichś sprawach będą się oni ze sobą zgadzali, to ostatecznie i tak każdy z nich przyjmie zapewne nieco inną perspektywę, podważającą niektóre tezy z wcześniejszych teorii. Uprośćmy zatem sprawę i zastanówmy się, co znaczy marketing dla nas?

Po prostu marketing

co to jest marketing

Fot: herreneck, photoxpress.com

Zwykły marketing, bez dodawania do niego żadnych skomplikowanych przymiotników, to po prostu ogół czynności wykonywanych podczas zarządzania firmą. W tak ogólnym ujęciu do strategii marketingowej należy zarówno zatrudnianie pracowników, jak i prowadzenie księgowości.

Bardzo często za marketing uważa się przede wszystkim czynności bezpośrednio związane z wypracowywaniem przez firmę zysku. W tym kontekście bardzo ważne są wszelkiego rodzaju reklamy i promocje. Bardzo często pod hasłem marketing rozumie się potocznie właśnie sposoby na sprzedanie produktu lub usługi.

Peter Drucker, guru zarządzania, tak pisze o marketingu w swojej książce Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations:

Zawsze będzie tak, że ktoś stwierdzi, że musi coś sprzedać. Celem marketingu jest sprzedawanie niepotrzebnych rzeczy. Zadaniem marketingu jest poznanie i zrozumienie klienta, jak również zorientowanie się, czy produkt lub usługa odpowiadają jemu i same się sprzedają.

Philip Kotler, światowy ekspert marketingu, inaczej definiuje marketing. Według niego:

marketing jest to zaspokojenie potrzeb z zyskiem. Proces zarządczy, którego celem jest wymiana produktów na konkurencyjnym rynku, zapewniająca wzajemne korzyści sprzedającym i kupującym.

Ważne pytanie: jaki marketing?

Wiele firm funkcjonuje bez planu marketingowego, ale niewiele firm prosperuje bez niego dobrze. Nawet te, które osiągnęły sukces za pomocą najbardziej tradycyjnych metod sprzedaży, mogłyby osiągnąć więcej, decydując się na bardziej zaplanowane i skoordynowane działania. Dlatego właśnie na pytanie: czy potrzebuję marketingu, odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście że tak!

Więcej trudności może przysporzyć odpowiedź na pytanie: jaki ma to być marketing? Jako że właściwie każda firma rożni się nieco od pozostałych przedsiębiorstw, różne są też warunki jej funkcjonowania, nie da się bezpośrednio skopiować poczynań, które kogoś doprowadziły do sukcesu. Trzeba zdobywać własne doświadczenia i realizować własne plany i strategie. Nawet jeżeli korzysta się z pomocy specjalistów od marketingu, warto zadawać im pytania i koordynować ich działania tak, żeby zawsze wiedzieć jakie są aktualne plany marketingowe firmy.

Bez względu na samą definicję marketingu, musimy zdawać sobie sprawę, że najbardziej motywująco oddziałującym czynnikiem w biznesie jest konkurencja. Walka o klienta, to nie tylko walka jakościowa, ale również marketingowa. Od tego kto lepiej zrealizuje swój plan, zależy sukces którejś z konkurujących ze sobą firm.