Badania marketingowe są podstawą skutecznego marketingu, prowadzonego w każdym przedsiębiorstwie. Ich skuteczność zależy od wielu czynników. Aby badania przyniosły oczekiwane efekty, muszą spełniać kilka podstawowych warunków.

Muszą być przede wszystkim planowe i obiektywne,  prowadzone przy wykorzystaniu sprawdzonych metod oraz – co najważniejsze – umiejętnie analizowane.

Głównym celem przeprowadzenia badań marketingowych jest zmniejszenie niepewności towarzyszących podejmowaniu decyzji.

Badania marketingowe to celowe pozyskiwanie, ocena i analiza informacji potrzebnych do podejmowania decyzji marketingowych.

Poszczególne elementy powyższej definicji należy objaśnić:

  • celowe – informacje niezbędne są do uzasadnienia podjęcia danej decyzji marketingowej,
  • pozyskiwanie –  należy pozyskać nowe dane (badania pierwotne) lub wykorzystać dane już dostępne (badania wtórne). Istniejące dane mogą pochodzić ze źródeł własnych (wewnętrznych) lub obcych (zewnętrznych),
  • ocena – pozyskane dane należy ocenić pod kątem ważności i aktualności,
  • analiza – informacje należy ocenić czy nadają się do wykorzystania, oraz jaki będzie efekt wykorzystania tych informacji, a także sprawdza się powiązanie z innymi parametrami mającymi znaczenie dla podejmowania decyzji,
  • decyzja marketingowa – decyzja powinna być świadomym wyborem jednej z wielu alternatyw na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.

Celem tych badań jest dostarczanie przedsiębiorcom niezbędnych dla nich informacji, dzięki którym możliwe jest podjęcie skutecznej decyzji odnośnie dalszego rozwoju firmy oraz promocji jej produktów. Efektywne badania rynku są bardzo istotne dla działań marketingowych.

Badania takie pozwalają wielu przedsiębiorcom uchronić się przed niekorzystnymi inwestycjami, z drugiej strony są źródłem informacji o aktualnych trendach marketingowych. Badania marketingowe zazwyczaj dotyczą produktu, procesu sprzedaży oraz rynku. W badaniach tych powszechnie korzysta się obecnie z techniki komputerowej. Ważną techniką zdobywania informacji jest wywiad marketingowy, dostarczający aktualnych informacji na temat otoczenia rynkowego firmy.

Bardzo ważne są informacje na temat poczynań konkurencji, które można właśnie dzięki wywiadowi zdobyć. Często wykorzystywanym podczas badań marketingowych narzędziem jest ankieta, którą można przeprowadzać na wiele sposobów (telefonicznie, poprzez ankieterów, za pośrednictwem poczty). Badania marketingowe mogą być prowadzone zarówno przez duże firmy, prowadzące skomplikowane badania na szeroką skalę, jak i przez małych i średnich przedsiębiorców, którzy mogą ograniczyć się do najprostszych i najtańszych badań. Najważniejsze jest uzyskanie potrzebnych do planowania dalszej działalności informacji.

Wiele firm prowadzi badania marketingowe we własnym zakresie, jednak coraz częściej w celu przeprowadzenia takich badań zatrudnia się specjalistów z zewnątrz. Z tego też względu coraz bardziej popularne stają się profesjonalne agencje badań marketingowych, które przeprowadzają wszelkie niezbędne w tym celu badania na zlecenie przedsiębiorców. Korzystają z usług takich firm można liczyć na fachową pomoc i dokładną analizę zdobytych w wyniku badań informacji.